vrijdag 11 november 2011

Nieuwe zakelijkheid

‘Zakelijk’: voor mij was dit altijd synoniem aan ‘koud’ en ‘afstandelijk’. Om dezelfde reden gaf ik het woord ‘netwerken’ een negatieve connotatie. Netwerken? Dat associeerde ik met contacten leggen alleen voor zakelijk gewin. Dat past niet bij mij, vond ik.

Ik ben open, laat graag iets van mezelf zien, ben oprecht nieuwsgierig naar mensen en hun verhalen. Leuk persoonlijk contact vind ik belangrijker dan een scherpe prijs. In een winkel maak ik altijd een praatje, en ik onthoud graag waar mensen mee bezig zijn of van houden. Al toen ik nog een puber was, vertelden wildvreemden op straat mij hun verhaal. Blijkbaar straal je die openheid en belangstelling uit.

Het delen van belevenissen, kennis en interesses vind ik belangrijk en vooral erg leuk. Daarom ben ik zo blij dat ik Facebook heb ontdekt. Natuurlijk zijn er veel negatieve dingen te zeggen over sociaal netwerken. Net zoals ik vroeger een negatieve bijsmaak had als ik dacht aan ´netwerken´ en ´zakelijk´.

Die connotatie is voor mij veranderd sinds ik sociaal netwerk. Ik kan er doen wat ik het liefst doe: verhalen van mensen ontdekken en mijn persoonlijke interesses tonen. Vind ik leuk!

Ik besef inmiddels dat dit ook ‘zakelijk’ is: me betrokken tonen en mensen helpen hoort bij mij èn bij mijn werk.

P.S. Vind mij op Facebook of LinkedIn via de links in de rechterzijbalk. Of kijk eens op mijn website en voel  je welkom.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten